Eötvös Péter, Négyesy János, Mesias Maiguashca, Klenyán Csaba, Dés László, Dés András Eötvös Péter: Electrochronicle (Elektrokrónika)

BMCCD072 2002

1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve („Now, Miss!”) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.

Eötvös Péter


Előadók

#01:
Improvizáció szintetizátorral átalakított citerára és tekerőlantra
Eredeti magnófelvétel: Eötvös Péter, 1971, Öldorf
Szaxofon és ütöhangszereses improvizációk: Dés László (szoprán szaxofon) és Dés András (bodhrán). Felvétel: 2001, Budapest

#02:
Hangjáték szintetzátor által transzformált hegedűre és elektromos orgonára illetve magnószalagra (tengerzúgás)
Eredeti felvétel: WDR, 1973, Köln
Eötvös Péter – elektromos orgona, Négyesy János – hegedű

#03-10:
Sztereó szalag és élő felvétel (WDR, 1974)
Eötvös Péter - elektromos orgona, Mesias Maiguashca - elektromos orgona (transzformált hangok: Eötvös Péter)

#11:
Klenyán Csaba – klarinét


Produkciós adatok

Kottakiadó: Edition Ricordi München (2,11)
Felvétel és mix: Tom-Tom Studió, Budapest
Zenei rendező: Eötvös Péter
Hangmérnök: Dorozsmai Péter

Borítóterv: Yasar Meral - Szilágyi Lenke fotójának felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Design: Yasar Meral
Architect: Bachman

Producer: Gőz László


Ajánlók

Richard Whitehouse - Gramophone (en)

Grant Chu Covell - La Folia (en)

Hervé Koenig - Anaclase.com (fr)

Dirk Wieschollek - Neue Zeitschrift für Musik (de)

Thade Buchborn - klassik.com (de)

Max Nyffeler - Neue Zürcher Zeitung (de)

L.S. - Diverdi (es)

Josep Pascual - CD Compact (es)

J.P. - Scherzo (es)

Fittler Katalin - Gramofon **** (hu)

Costin Cazaban - Café Momus (hu)

pl. - Magyar Narancs ***** (hu)

Komlós József JR - Alföldi Régió Magazin (hu)


3500 HUF 11 EUR

Eötvös Péter:

01 Music for New York (1971/2001) 10:50

Eötvös Péter:

02 “Now, Miss!” (1972) 16:02

Eötvös Péter: Elektrokrónika (1972/74)

03 June 5 0:18
04 June 6 0:39
05 June 8 3:59
06 June 9 4:13
07 June 12 2:32
08 June 13 5:20
09 June 21 3:01
10 June 22 0:55

Eötvös Péter:

11 Dervistánc (1993/2001) 5:40
Teljes idő 53:29

Online terjesztők listája



Bevallom, sohasem dirigálok partitúra nélkül, mert ha nem nézném a kottát, elkezdenék improvizálni és a zenekar csak bámulna. A zenélés alapja az improvizáció, a zeneszerzés alapja pedig a szerkesztés. Az improvizáció az adott pillanatban, folyamatában megismételhetetlenül történik, a zeneszerzés lényege pedig a hangzásokat sokszor megismételve átgondolni és írásban rögzíteni az előadók számára. A jó előadó viszont úgy közvetíti a „begyakorolt” kompozíciót, mintha improvizálna, mintha az a saját gondolata lenne.

1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve (Now, Miss!) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.

A legkülönösebb projekt 1972-től 74-ig az Elektrokrónika volt. Egy orgonán játszott álló hangköz lebegése, rezgése több hangátalakító készülék összekapcsolása után önálló dallamokat és ritmusokat hozott létre. Ez a hangzás a vízbe dobott kövekhez hasonlítható, ahol az egymást keresztező vízhullámok törvényeit és szépségét egyszerre csodálja az ember. Az Elektrokrónika nem improvizált és nem komponált zene; szépsége a mikroszkópikus zenei mozgások gazdagságában rejlik.

A Dervistánc egy késői leszármazottja ez Elektrokrónika gondolkodásmódjának. Az 1993-ban egy klarinétra komponált darab háromszoros rájátszás (playback) utáni összhangja esetleges jelenség.

A Music for New York felvételét 1971-ben improvizáltam magyar népi hangszereken (citerán és nyenyerén) egy angol EMS szintetizátorral (Synthi A) transzformálva. Két kitűnő jazzmuzsikus, Dés László és Dés András 2001-ben fűzött hozzá további improvizációt. Gyönyörű dolog 30 évet így összekapcsolni!

A Now, Miss! hangfelvételét – Beckett rádiójátékának (Zsarátnok) alapján – 1973 febuárjában készítettük. A kompozícióban – Beckett darabjához hasonlóan – a tengerparton ülő két személy dialógusát halljuk. A felvételen Négyesy János hegedűn, én a Synthi A-val transzformált orgonán játszom. Az eredeti hangfelvételt a tenger hangjával 2002-ben kevertük újra.

Eötvös Péter
2002

Kapcsolódó albumok