Szerző/Előadó:Gyémánt Bálint
 Cím:True Listener
(P) 2017 
A Gyémánt Bálint Trio megalakítása egy régóta érlelődő művészi igény minden korábbinál teljesebb kibontakozását jelenti, szerzőként és előadóként egyaránt. A bemutatkozó album dalai olyan alkotói mikrokozmoszba engednek betekintést, amely tág teret hagy a hangszerek közti párbeszédnek. „A trió az én játszóterem, ráadásul olyan fantasztikus zenészegyéniségek a partnereim, akik képesek a zenei elképzeléseim tökéletes megvalósítására, miközben óriási inspirációt is jelentenek.”


01. Meet Me On The Other Side
0:50
02. The GFC
5:58
03. Indigo
7:02
04. Pathway
5:12
05. The Last 100 Meters
5:23
06. Flight To Berlin
7:21
07. Tricky Knee
5:43
08. Indigo (acoustic version)
5:08
09. White Lies
4:40
10. True Listener
5:55
11. Illusions
1:50

Összidő: 55:03
Előadók
Gyémánt Bálint – elektromos- és akusztikus gitár
Fonay Tibor – nagybőgő
Csízi László – dob

Shai Maestro – zongora (3, 5, 7, 11)
Produkciós adatok:
Kompozíciók: Gyémánt Bálint
Felvétel: BMC Koncertterem, 2017. január 8-11.
Felvétel, keverés és master: Szabó Viktor
Borító: Huszár László / Greenroom

Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás

Készült a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.


Az album anyaga az alábbi oldalon digitális formában is megvásárolható:


Dalok.hu Dalok.hu

Jazzwise (en)
George W. Harris - Jazz Weekly (en)
Claude Loxhay - Jazzhalo (fr)
Thierry Giard - CultureJazz (fr)
Matti Komulainen - Jazzrytmit (fi)
Robert Ratajczak - Long Play (pl)
Turi Gábor - Gramofon (pdf) (hu)
Dr. Szabó Csaba - JazzMa (hu)
Komlós József Jr. - Alföldi Régió Magazin (hu)
Czékus Mihály - HiFi Piac (hu)
Bornemissza Ádám - Kortárs Online (hu)

Kattintson a képre a nagyobb felbontásért!True Listener

A fiatal gitáros zeneszerzői és zenekarvezetői bemutatkozását jelentő True Listener, a címéhez hűen figyelmes, nyitott és érzékeny hallgatót keres, akit a zenei párbeszéd részesévé tehet. Az albumon hallható kompozíciók kifejezetten a Gyémánt Bálint Trio számára készültek, s túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a gitáros-zeneszerző együttesének megalkotásához a legjobb társakra lelt Fonay Tibor és Csízi László személyében. Csízi László klasszikus zongoratanulmányai után váltott jazzdobra. A fiatal tehetséget elsősorban a Modern Art Orchestra dobosaként ismerhetjük, ahol a jazz olyan óriásaival lépett színpadra, mint Bob Mintzer, David Liebman vagy Kurt Elling. A Junior Prima díjas Fonay Tibor az Orszáczky Jackie Tehetségkutató Verseny győztese, a magyar zenei élet egyik legfoglalkoztatottabb basszusgitárosa és nagybőgőse. Számos felvétel kötődik a nevéhez, többek között Binder Károly és Sárik Péter lemezeiről ismerheti a közönség. Bálinttal a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterképzésén ismerkedtek meg; a három zenész szakmai együttműködése és barátsága azóta is töretlen. Mindhárman annak az új zenészgenerációnak a tagjai, amely talán minden eddiginél szélesebb kitekintéssel értelmezi újra a jazz hagyományait kortárs improvizatív zenéjében, miközben a populáris zene eszköztárát is birtokolja.

A sokszínűség és szintézis a kezdetek óta alapvető jellemzője Gyémánt Bálint pályájának. A hangszer és a zene szeretete klasszikus zenei tanulmányai során alakult ki benne. A klasszikus háttér máig tartó hatásként felismerhető hangképzésében, technikájában és mentalitásában egyaránt. Tizenhat évesen lett Juhász Gábor tanítványa, aki rögvest Scofield és Metheny lemezeit adta a jazzt addig csak hírből ismerő ifjú tehetség kezébe. A jazz műfaja, amely bármilyen zenével képes organikus kapcsolatra lépni, máig a legizgalmasabb inspirációt jelenti számára. Ennek a transzformatív élménynek állít emléket a Pathway című kompozíció, amely Pat Metheny előtt tiszteleg.

Előadóművész és pedagógus mesterdiplomáját Budapesten szerezte, ezzel párhuzamosan ösztöndíjat nyert a Norvég Zeneakadémiára, amely különösen nagy hatással volt művészi attitűdjére. Harcsa Veronikával a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatójaként találkozott, és ez a találkozás azóta is a kreativitás mindig megújuló forrásának bizonyul, legyen szó a XX. századi magyar verseket megzenésítő Lámpafény című albumról, vagy a kísérleti elektronikus zenét játszó Bin-Jip zenekarról. Az énekesnővel való együttműködésből hét lemez született, melyekből négy albumon Bálint nem csupán közreműködő, hanem szerző és kreatív társ volt. Legutóbbi két albumukat már duóban készítették, melyek Nyugat-Európában a Traumton Records, míg Japánban a Whereabout Records gondozásában jelentek meg. A Lifelover és a Tell Her szokatlanul gyors nemzetközi elismerést hozott a két alkotónak.

A Gyémánt Bálint Trio megalakítása egy régóta érlelődő művészi igény minden korábbinál teljesebb kibontakozását jelenti, szerzőként és előadóként egyaránt. A bemutatkozó album dalai olyan alkotói mikrokozmoszba engednek betekintést, amely tág teret hagy a hangszerek közti párbeszédnek. „A trió az én játszóterem, ráadásul olyan fantasztikus zenészegyéniségek a partnereim, akik képesek a zenei elképzeléseim tökéletes megvalósítására, miközben óriási inspirációt is jelentenek.” A szárnyalóan impresszionista kompozíciókat neoromantikus balladák ellenpontozzák, köztük az Indigo és a címadó True Listener, már-már Szabó Gábort idéző dallamossággal.

Az album három felvételén a világhírű zongoristát, Shai Maestrót hallhatjuk Gyémánt Bálint vendégeként. Az izraeli születésű művész a nagybőgős Avishai Cohen triójában tűnt fel Mark Guiliana dobos mellett, s ezzel a rendkívül termékeny formációval négy albumot rögzítettek. Maestro üstökösszerű pályáját immáron saját triója élén folytatja Ziv Ravitz és Jorge Roeder kíséretével. Az érzelmek mély rétegeire koncentráló Maestro nem csupán életkorában, de művészi világlátásában is rendkívül közel áll Bálinthoz. A gitáros így vall partnerségükről: „Sokat töprengtem, hogy bizonyos kompozíciókat hogyan tehetnénk teljesebbé a lemezfelvételre. Shai részvétele egy valóra vált álom, hihetetlen alázattal nyúlt a kompozícióimhoz. Nem volt szükség próbára, vagy hosszas magyarázkodásra: a jazz nyelvén keresztül folyékonyan tudtunk kommunikálni. A lemezen az első zenei találkozásunkat, szikrázó, spontán és rizikóval teli pillanatokat sikerült megörökítenünk. Rengeteget tanultam az együttműködésből, ráadásul úgy gondolom, hogy a triós zenélésünket is egészen új szintre emelte jelenlétével, amiért nagyon hálás vagyok.”

Az előadóként és pedagógusként is tudatosan építkező Gyémánt arra törekszik, hogy bármibe is fogjon bele, azon felismerhetően ott találjuk saját zenei kézjegyét. Habár a folyamatos fejlődés igénye és az új hatások iránti nyitottság egy állandó mozgásban lévő pályát eredményez, a True Listener – egy pillanatfelvételhez hasonlatosan – tűéles kontúrokkal jeleníti meg és hozza közel lendületes zenei világát a hallgatóhoz.

Petneki Ábel