Szerző/Előadó:Eötvös Péter
 Cím:Snatches
(P) 2004 
All Music Guide - 4 stars
A három komponált darab egy palackposta, egy „üzenet” az én világomból azok felé, akik szeretik a jazzt.

Eötvös Péter

Notes musicales


01. Snatches of a conversation (2001)
Duplacsövű trombitára, narrátorra és zenekarra
10:46
02. Jet stream (2002)
Szóló trombitára és zenekarra
21:23
03. Paris–Dakar (2000)
Szóló Harsonára és big bandre
7:13


Jazz improvizációk Eötvös Péter "Le Balcon" című operájának témáira
04. Szakcsi Béla - zongora
8:23
05. Gadó Gábor - gitár
6:04

Összidő: 54:13
Előadók
1. Snatches of a conversation
Marco Blaauw - duplacsövű trombita
Omar Ebrahim - narrátor
musikFabrik - Ensemble für Neue Musik
Vezényel: Eötvös Péter

2. Jet stream
Markus Stockhausen
- trombita
BBC Symphony Orchestra
Vezényel: Eötvös Péter

3. Paris–Dakar
Gőz László - duplacsövű harsona
Budapest Jazz Orchestra
Vezényel: Vajda Gergely
Felvételvezető: Eötvös Péter

4. Szakcsi Béla - zongora

5. Gadó Gábor - gitár

Produkciós adatok:
Együtműködő partnerek: Westdeutscher Rundfunk Köln (1); BBC Symphony Orchestra and BBC Radio 3 (2)

Snatches of a conversation
Felvétel: WDR at Funkhaus Wallrafplatz, Köln, 2002. szeptember 15. és 2003. január 17.
Zenei rendező: Harry Vogt
Recording supervisor: Stephan Hahn
Hangmérnök: Mark Hohn, Thomas Sehringer, Tobias Volkamer
Technika / vágás: Walter Platte, Mechthild Austermann
Zeneműkiadó: Schott Musik International

Jet stream
Felvétel: Tom-Tom Studio, Kongresszusi Központ, 2003. március 30.
Felvétel és keverés: Dorozsmai Péter
Asszisztens: Kurina Tamás
Zeneműkiadó: Schott Musik International

Paris-Dakar
Felvétel: Tom-Tom Studio, 2001. május 24. és 2003. november 24.
Hangmérnök: Reményi László
Keverés: Dorozsmai Péter
Asszisztens: Kurina Tamás
Zeneműkiadó: Schott Musik International

Szakcsi Béla improvizációja
Felvétel: Magyar Rádió 22-es stúdiója, 2003. november 20.
Felvétel és keverés: Horváth Károly

Gadó Gábor improvizációja
Felvétel: Tom-Tom Studio, 2003. november 5.
Felvétel és keverés: Kölcsényi Attila

Portréfotó: Huszti István
Design és koncepció: Bachman Gábor és Meral Yasar
Architect: Bachman Gábor

Poducer: Gőz László

Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával.

Richard Whitehouse - Gramophone (en)
Calum MacDonald - International Record Review (en)
Blair Sanderson - All Music Guide (en)
Grant Chu Covell - La Folia (en)
Laurent Bergnach - Anaclase.com (fr)
Krinein.com (fr)
Indiepoprock.net (fr)
Dirk Wieschollek - Neue Zeitschrift für Musik (ger)
Pizzicato (ger)
Max Nyffeler - Neue Zürcher Zeitung (pdf) (ger)
Scherzo (esp)
Diverdi (esp)
Rubén Flórez Bande - Filomusica.com (esp)
Ritmo (esp)
Gramophone Korea (korean)
Szabó Ildikó - Papiruszportál (hu)
Retkes Attila - Gramofon (hu)
Kiss Eszter Veronika - Magyar Nemzet (hu)

Kattintson a képre a nagyobb felbontásért!A jazz gyerekkorom óta a titokzatos, tiltott világot jelenti, mert mindig a – Magyarországon tiltott – rövidhullámú rádión hallgattam.
Az ötvenes években rövidhullámot hallgatni egyet jelentett a nyugati antikommunista propaganda figyelésével; ugyan többnyire csak a zavaróadók, zörej és sípolás, interferenciák voltak hallhatók, maga a zene a háttérből szólt, mintha a Marsról jönne. Ehhez az évek folyamán úgy hozzászoktam, hogy amikor a hatvanas években először hallottam élő jazzt, nagyon hiányzott valami. Valahogy olyan üres volt. Az állandó zavarózajokból annak idején sokkal több információt hallottam ki. Finom jelek voltak, veszélyesek, hiszen a családunkra a rendőri feljelentés veszélye leselkedett a jazzhallgatás miatt.

Gyerekkorom gyönyörű hangzavara később sajnos szétvált: a rövidhullámú zörejeket sikerült megtalálnom az elektronikus és konkrét-zenében, míg a jazz szerencsére zörej nélkül is megtartotta titokzatos vonzását a mai napig.
Ennek a CD-nek a témája a kompozíció és az improvizáció a legváltozatosabb kombinációkban, egy- és kéttölcséres rézfúvós szólókkal.

A Snatches of a conversation olyan szabadon komponált, mint egy improvizáció. Kedves kávéházi beszélgetés, szellemes társalgási szövegfecnik rengeteg iróniával... és mi végigmegyünk az asztalok között... A pincér egy kéttölcséres trombita...
A szólisták – Marco Blaauw és Omar Ebrahim – ebben a darabban nem improvizálnak.

A Jet Stream egy festmény, horizontális csíkok különböző vastagságú ecsetekkel (több kilométer széles is lehet), veszélyes sárgás-kékes-higany színek, a magaslégköri szelek energiája, a sodrás, ami olyan is lehet, mint egy japán embertömeg az egyirányú utcán, ahol csak egy valaki (a trombitás) próbál az ellenkező irányba menni. Sodrás és ellenállás...
A két trombita-kadencia közül az első Markus Stockhausen szabad improvizációja.

A Paris-Dakar egy valóságos Párizs-Dakar rally. Rohanás a homoksivatagban, hőség, por, őrült tempó... big band. Ebben a versenyben a kéttölcséres pozan – Gőz László szólója – fut az első helyen, szabadon improvizálva, minden kötöttség nélkül.

Kompozícóim – ezen a CD-n – „használják” a jazz pulzálását, időnként a harmóniáit, artikulációit és gesztusait is, de nincs meg bennük a live-jazz szépsége, a „pillanat” varázsa. A három komponált darab ezért inkább „üzenet”, egy palackposta az én világomból azok felé, akik szeretik a jazzt.
Ajándék nekem és a hallgatóknak két kitűnő jazz-muzsikus improvizációja a Le Balcon című operám témáira. Köszönöm nekik.

Eötvös Péter
(2003 december)