Szerző/Előadó:Eötvös Péter
 Cím:Elektrokrónika
(P) 2002 
Epfohlen von Klassik.comRépertoire - 10 Monde de la Musique - 4 stars
1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve („Now, Miss!”) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.

Eötvös Péter



01. Music for New York (1971/2001)
10:50


02. “Now, Miss!” (1972)
16:02


Elektrokrónika (1972/74)
03. June 5
0:18
04. June 6
0:39
05. June 8
3:59
06. June 9
4:13
07. June 12
2:32
08. June 13
5:20
09. June 21
3:01
10. June 22
0:55


11. Dervistánc (1993/2001)
5:40

Összidő: 53:57
Előadók
Track 01:
Improvizáció szintetizátorral átalakított citerára és tekerőlantra
Eredeti magnófelvétel: Eötvös Péter, 1971, Öldorf
Szaxofon és ütöhangszereses improvizációk: Dés László (szoprán szaxofon) és Dés András (bodhrán). Felvétel: 2001, Budapest

Track 02:
Hangjáték szintetzátor által transzformált hegedűre és elektromos orgonára illetve magnószalagra (tengerzúgás)
Eredeti felvétel: WDR, 1973, Köln
Eötvös Péter – elektromos orgona, Négyesy János – hegedű

Track 03-10:
Sztereó szalag és élő felvétel (WDR, 1974)
Eötvös Péter - elektromos orgona, Mesias Maiguashca - elektromos orgona (transzformált hangok: Eötvös Péter)

Track 11:
Klenyán Csaba – klarinét
Produkciós adatok:
Kottakiadó: Edition Ricordi München (2,11)
Felvétel és mix: Tom-Tom Studió, Budapest
Zenei rendező: Eötvös Péter
Hangmérnök: Dorozsmai Péter
Borítóterv: Yasar Meral - Szilágyi Lenke fotójának felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Design: Yasar Meral
Architect: Bachman Gábor

Producer: Gőz László

Richard Whitehouse - Gramophone (en)
Grant Chu Covell - La Folia (en)
Hervé Koenig - Anaclase.com (fr)
Thade Buchborn - Klassik.com (ger)
Dirk Wieschollek - Neue Zeitschrift für Musik (ger)
Max Nyffeler - Neue Zürcher Zeitung (pdf) (ger)
Diverdi (esp)
Josep Pascual - CD Compact (esp)
Scherzo (esp)
Diario de Sevilla (esp)
Fittler Katalin - Gramofon (hu)
Costin Cazaban - Café Momus (hu)
Magyar Narancs (hu)

Kattintson a képre a nagyobb felbontásért!Bevallom, sohasem dirigálok partitúra nélkül, mert ha nem nézném a kottát, elkezdenék improvizálni és a zenekar csak bámulna. A zenélés alapja az improvizáció, a zeneszerzés alapja pedig a szerkesztés. Az improvizáció az adott pillanatban, folyamatában megismételhetetlenül történik, a zeneszerzés lényege pedig a hangzásokat sokszor megismételve átgondolni és írásban rögzíteni az előadók számára. A jó előadó viszont úgy közvetíti a „begyakorolt” kompozíciót, mintha improvizálna, mintha az a saját gondolata lenne.

1971-ben egy Köln melletti tanyán, Öldorfban telepedtem le és kipróbáltam a komponálás lehetőségeit a szigorú szerkesztéstől kezdve (Now, Miss!) a szabad improvizációig (Music for New York). Ebben az időben a hangok eredetéig, gyökeréig akartam eljutni; a rezgésekig, amelyben a ritmus és a dallam még közös.

A legkülönösebb projekt 1972-től 74-ig az Elektrokrónika volt. Egy orgonán játszott álló hangköz lebegése, rezgése több hangátalakító készülék összekapcsolása után önálló dallamokat és ritmusokat hozott létre. Ez a hangzás a vízbe dobott kövekhez hasonlítható, ahol az egymást keresztező vízhullámok törvényeit és szépségét egyszerre csodálja az ember. Az Elektrokrónika nem improvizált és nem komponált zene; szépsége a mikroszkópikus zenei mozgások gazdagságában rejlik.

A Dervistánc egy késői leszármazottja ez Elektrokrónika gondolkodásmódjának. Az 1993-ban egy klarinétra komponált darab háromszoros rájátszás (playback) utáni összhangja esetleges jelenség.

A Music for New York felvételét 1971-ben improvizáltam magyar népi hangszereken (citerán és nyenyerén) egy angol EMS szintetizátorral (Synthi A) transzformálva. Két kitűnő jazzmuzsikus, Dés László és Dés András 2001-ben fűzött hozzá további improvizációt. Gyönyörű dolog 30 évet így összekapcsolni!

A Now, Miss! hangfelvételét – Beckett rádiójátékának (Zsarátnok) alapján – 1973 febuárjában készítettük. A kompozícióban – Beckett darabjához hasonlóan – a tengerparton ülő két személy dialógusát halljuk. A felvételen Négyesy János hegedűn, én a Synthi A-val transzformált orgonán játszom. Az eredeti hangfelvételt a tenger hangjával 2002-ben kevertük újra.

Eötvös Péter, 2002