Szerző/Előadó:Gadó Gábor
 Cím:Homeward
(P) 2001 
All Music Guide - 4 stars Jazzman - 4 stars
Gadó Gábor az összeurópai kulturális örökséghez éppúgy megtér e lemezével, mint ahhoz az etnikai sokszínűségből táplálkozó vitalitáshoz, mely évszázadok óta meghatározó erőként formálja szülőföldje zenei arculatát.

Matisz László


01. The game
9:42
02. Archaic
5:38
03. Dance music
6:28
04. Homeward
6:23
05. Spirits (Pilinszky Jánosnak)
13:03
06. Friends' play
9:50
07. Tanyavilág
10:19

Összidő: 61:23
Előadók
Gadó Gábor - gitár
Winand Gábor - ének (1,2,3,5)
Dresch Mihály - tenorszaxofon (3,4,5,7)
Kovács Ferenc - hegedű (3,7)
Szandai Mátyás - bőgő (1-5,7)
Balázs Elemér - dob (1-5)
Matthieu Donarier - tenorszaxofon (6), szopránszaxofon (7)
Sébastien Boiseau - bőgő (6,7)
Joe Quitzke - dob (6,7)
Produkciós adatok:
Szerző: Gadó Gábor
Felvétel: Roxound Studio
Hangmérnök: Glaser Péter
Mastering: Erdélyi Péter
Szöveg (Archaic): Hárs Viktor
Borítófotó: Németh Dániel
Portréfotó: Huszti István
Design: Meral Yasar (www.bachman.hu)

Producer: Gőz László

Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.



Az album anyaga az alábbi oldalon digitális formában is megvásárolható:


Dalok.hu Dalok.hu


Scott Yanow - All Music Guide (en)
Renaud Czarnes - Jazzman (fr)
Bércesi Barbara - Gramofon (hu)
Ritmo (esp)
Underground (hu)

Kattintson a képre a nagyobb felbontásért!
Gadó Gábor: Hazafelé

A Franciaországban élő magyar gitáros "hazatérése" jóval több, mint egy, az itthoniak felé tett decens gesztus. A Homeward egymáshoz kapcsolódó, vagy egymást átfedő szimbólumokat összegző metafora. Gadó Gábor az összeurópai kulturális örökséghez éppúgy megtér e lemezével, mint ahhoz az etnikai sokszínűségből táplálkozó vitalitáshoz, mely évszázadok óta meghatározó erőként formálja szülőföldje zenei arculatát. A "hazatérés" fogalma azonban magában rejti a távollét tényét is, így csak akkor lehet hiteles, ha e kettősség nem marad álszent homályban. A Homeward című lemezen ez a kettősség bensőséges őszinteséggel jelenik meg. Mindezek tükrében nem csupán egy összetettségében különleges lemezről van szó, hanem irányultságát, gondolati tisztaságát tekintve is valóban hiteles produkcióról.
Gadó Gábor Budapesten született 1957-ben. Zenei tanulmányait hegedűn kezdte, majd klasszikusgitárra váltott. Budapesten, a Jazztanszakon - mely azóta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem önálló tanszéke - Babos Gyula növendékeként végzett 1983-ban. Ezt követően hamar komponálni kezdett, és élvonalbeli magyar dzsesszmuzsikusok együtteseiben szerepelt. Az első partnerei között volt ifj. Rátonyi Róbert, Snétberger Ferenc, László Attila, Szakcsi Lakatos Béla, Balázs Elemér és Oláh Kálmán. Később nemzetközi formációkban is egyre gyakrabban tűnt fel, például Gerard Weasley, Randy Ross és Shammy Jinda (Jinda György) oldalán. 1995-től Párizsban él, de átmenetileg Londonban is dolgozott. Jelenlegi kvartettje 2000-től működik Franciaországban; azzal készítette el nagysikerű Greetings from The Angel című anyagát. Felvételére Budapesten került sor, magyar muzsikusok közreműködésével.
Gadó Gábor ötödik lemeze a Homeward, mely a Budapest Music Center kiadóval 1999-ben megkezdett együttműködés harmadik CD-produkciója. A felvétel egyaránt reprezentálja a gitáros francia kvartettjét és azokat a rangos magyar muzsikusokat, akik a legérzékenyebb, leginvenciózusabb jelenlétre képesek ebben a különleges zenei közegben.
Gadó Gábor szerzeményeinek egyik bizonyítottan avatott tolmácsolója Winand Gábor énekes, akinek repertoárjában már korábban is szerepelt Gadó-kompozíció. Winand énekhangja és kiforrott technikája harmonikusan illeszkedik Gadó egyre karakteresebb dallamfűzéséhez; különösen szép uniszónókra képesek együtt, melyek a dzsesszesebb improvizációk alkalmával is az egymás iránti nagyfokú figyelmet példázzák.
A két szaxofonos szólista, a magyar Dresch Mihály és a francia Matthieu Donarier külön figyelmet érdemel. Dresch azon kevés dzsesszmuzsikusok egyike, akinek közép-európai szellemisége mélyen áthatja játékát; a fiatal francia, Donarier pedig érzelmi gazdagsággal párosuló briliáns hangszertudásával lepi meg hallgatóit.
Kovács Ferenc, a Dresch Quartet hegedűse is jellegzetesen egyedi hang ezen a felvételen, a Gadó-szerzemények között először megjelenő közép-európai és enyhén balkáni motívumok karakterét formálva meg.
A zenekarvezető-gitáros mindehhez egy közel azonos szenzitivitást produkáló ritmusszekciót vonultat fel Szandai Mátyás és Sébastien Boiseau bőgősök, valamint Balázs Elemér és Joe Quitzke dobosok személyében.
Gadó Gábor hangszeres játéka emelkedett, áttetszően légies, szinte megfoghatatlan. Jelenléte mindvégig meghatározó a produkcióban, de nem elsősorban a gitár dominanciája, hanem gazdag dallam- és harmóniavilága, valamint letisztult gondolatisága által. Nemcsak zenésztársai érzékelhetik e zene metakommunikációs tartalmát, de a hallgatók is egyfajta kegyelmi állapot közelébe kerülhetnek a hatására. Gadó gitárjátékának jelentőségét talán egy árnyalattal felül is múlja kompozícióinak világos irányultsága. Egy, az előző lemeze kapcsán készített interjúban a következőképpen fogalmazta meg alkotói szándékának alapmotívumát: "Mindenfajta zenében a jelentést, a tartalmat keresem, és a tiszta, érthető megfogalmazásra törekszem a saját zenémben is. A zene befogadása alatt nem valamiféle kínkeserves elemzésre gondolok, hanem csak arra, hogy egyszerűen értsem a jelentését, illetve én is meg tudjam értetni másokkal a közlendőmet."
A Homeward az érzelmek, az értelmezések, a megközelítések, a viszonyulások kettősségét vetíti ki. Külön jelentőséget kap a produkcióban a francia lét és nézőpont, valamint a magyar érzelemvilág és közérzet egyidejű hatása - sőt egy kompozíció erejéig azok összeolvadása is. Az utóbbi autentikusabb megfogalmazásához választott Gadó Gábor magyar zenészpartnereket, az előbbiekhez pedig francia kollégákat. És végezetül ne feledkezzünk meg a zeneszámok irodalmi ihletettségének fontosságáról sem, mely évek óta lényegi elem a Gadó-kompozíciók hátterében. Ennek igazolására szerepeljen itt még egy idézet korábbi beszélgetésünkből: "Mindenkiben van egy eleve adott, belső energiaforrás, ami általában meghatározza valamennyi közlését. Persze nem mindegy, hogy alkatánál fogva az ember zárkózottan, vagy nyitottan él. Természetesen egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, de nálam nagyon fontos a külső inspiráció, azon belül pedig a könyvek - gyerekkorom óta."

Matisz László